به گزارش کسب و کار نیوز، فرشید شکر خدایی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «کسب و کار نیوز» گفت: در نظام بانکی کشور اعتبارسنجی مشتریان توسط خود بانکها صورت میگیرد. در حالی که این کار در دنیا یک اقدام معیوب است.در دنیا موسسات اعتیار سنجی مستقلی وجود دارد که این موسسات نسبت به رتبه بندی اعتباری مشتریان با وکالت از بانکها اقدام میکنند. به عنوان مثال فردی که متقاضی تسهیلات بانکی است بعد از قراردادی که بانکها با این موسسات میبندند، در چرخه اخذ تسهیلات باید تایید و مجوز موسسه اعتبارسنجی را نیز به دست بیاورد و بانکها بر اساس آن به مشتری وام بدهند. در غیر این صورت، سندی مبنی بر مخالفت موسسه اعتبارسنجی با پرداخت تسهیلات به مشتری در بانکها وجود خواهد داشت.
اما در کشور ما بانکها خود موسسه رتبهبندی اعتباری دارند. در حالی که حضور ذی نفع واحد در این امر نقض غرض است. هیچ جا بانکها سهام دار رتبه بندی اعتباری نیستند. بنابراین مهمترین مسئله در باب اعتبارسنجی مشتریان و نتیجهگیری از آن، حضور شرکتهای مستقل اعتبارسنجی است. در همین راستا کانون مشاوران بانکی و سرمایه گذاری ایران فعالیت میکند تا اهلیت سنجی نیز به نظام مشاوره در بانکها اضافه شود. یعنی ضرورت دارد که اهلیت سنجی نیز به اعتبارسنجی نظام بانکی اضافه شود. برای مثال نه صرفا توانایی افراد برای بازگشت تسهیلات بانکی باید مورد بررسی قرار بگیرد، بلکه لازم است، بلکه شایستگی افراد در مدیریت منابع بانکی باید مورد بررسی و تحلیل باشد و از سویی این مسئله مورد توجه و اعتنای بانکها باشد. در حالی که اینطور نیست و موسسات اعتباری مستقل مورد توجه شبکه بانکی قرار نمیگیرد.
بیشتر ببینید . . .
-
“کیفیت خودروها از نگاه مردم؛ صدای شما،پیام ما به مسئولین!
-
مشارکت مدنی و توسعه فناوری به مدیریت کاهش کربن کمک میکند
-
در اجلاس کاپ 29 بر تقویت دیپلماسی اقلیمی تاکید شد
-
مکانیسم تسهیلات سبز و تشویقی در حوزه محیط زیست با همکاری بخش خصوصی طراحی میشود
-
کارشناسان در بررسی صمت از الزامات جذب سرمایه به کشور :تا FATF حل نشود، سرمایهگذار نمیآید